To najcenniejsza obecnie marka odzieżowa na świecie. W notowaniach japońskiej giełdy wartość spółki Uniqlo przekroczyła w tym roku wartość wieloletniego lidera z branży odzieżowej – spółkę Inditex, która jest właścicielem takich marek jak m.in. Massimo Duti i Zara.
Uniqlo powstało w 1984 r. Jej założyciel Tadashi Yanai otworzył wówczas w Hiroszimie sklep o nazwie Unique Clothing Warehouse. Japończyk wzorował się na takich brandach jak GAP czy Benetton. Chodziło o ubrania o prostych krojach i wielu wariantach kolorystycznych, które miały być oferowane w przystępnej cenie. Pod względem sprzedaży pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Problemem było jednak to, że produkty Japończyka były uznawane za dyskontowe towary o niskiej jakości. To nie satysfakcjonowało Tadashiego.
W 2004 roku Yanai postanowił pozyskiwać wyższej jakości surowce, ale utrzymać przy tym przystępną cenę swoich produktów. To zapoczątkowało otwieranie kilkuset nowych sklepów. Dziś Uniqlo ma ich ponad 2 tys. Większość w Azji, ale w Europie powstało już kilkadziesiąt salonów. Polacy wciąż czekają na swój pierwszy butik.
Kolekcje Uniqlo nie podlegają trendom, a sama marka nie należy do segmentu fast fashion reprezentowanego przez H&M czy Zarę. Większość asortymentu to proste linie basic. Ubrania, które można wykorzystać jako bazę do stworzenia stylizacji. T-shirty, koszulki polo czy koszule nie zawierają nadruków czy logotypów. Cechują się natomiast szeroką paletą barw – w przeciwieństwie do konkurencji Uniqlo oferuje kilkadziesiąt róznych kolorów w ramach jednego modelu.
Marka rzadko organizuje akcje rabatowe. Przez większość dni w roku Uniqlo sprzedaje poszczególne produkty w stałych cenach. Nie wydaje też wielu środków na reklamę. Jednak wypada wspomnieć, że Uniqlo chętnie uruchamia projekty partnerskie – takie jak np. linia przygotowana wspólnie z wybitnym tenisistą Rogerem Federerem. Wcześniej sportowiec reklamował markę sportową Nike. Uniqlo zaoferowało mu jednak ponad 3 razy więcej pieniędzy za podpisanie kontraktu. Ich umowa zawarta została na 10 lat. Zdaniem mediów branżowych Federer zarobił na tej współpracy ponad 30 milionów euro rocznie.
Posiadasz produkt tej marki? Napisz opinię o Uniqlo w komentarzach.