Podniebna podróż. Podczas lotu nie miałeś o tym pojęcia

Ciekawostki lotnicze
Fot. Aero Icarus / Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic

Średnio w ciągu dnia w danym momencie w powietrzu znajduje się 10 tys. samolotów. Tylko Lotnisko Chopina w Warszawie w ubiegłym roku obsłużyło ponad 11 mln osób. Podniebna podróż fascynuje ludzi. Jeśli Ty także masz przed sobą lot samolotem, przeczytaj przygotowane przez nas ciekawostki i sprawdź, dlaczego samoloty są uznawane za najbezpieczniejszy środek transportu na świecie.

Najpopularniejszy samolot pasażerski to Boeing 737. Średnio co 5 sekund gdzieś na świecie startuje lub ląduje ta maszyna, a w każdym momencie ponad 1200 pojazdów znajduje się w powietrzu. Od początku produkcji linie lotnicze złożyły już ponad 11 tys. zamówień. Nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższym czasie jakiś inny model zbliżył się do wyników Boeing’a.

Pewnie zastanawiasz się jak to możliwe, że samolot to najbezpieczniejszy środek transportu. Przecież tyle mówi się o katastrofach, powstają na ten temat seriale dokumentalne, reportaże i inne materiały dziennikarskie. I to właśnie te materiały mają duży wpływ na to, że statystycznie co 6 mieszkaniec naszej planety boi się latać. I to nawet pomimo tego, iż musi w ten sposób podróżować, np. ze względu na swoje obowiązki w pracy. Tymczasem statystycznie prawdopodobieństwo śmierci jest dużo wyższe w przypadku jazdy samochodem czy rowerem. Profesor Arnold Barnett wyliczył nawet, że podróżny mógłby latać codziennie samolotem przez 4 miliony lat i dopiero wtedy zakończyłoby się to katastrofą.

Kiedy jednak już dojdzie do wypadku lotniczego szanse przeżycia są niewielkie. Stąd wiele osób jest zdziwionych obowiązkiem zapinania pasów podczas startu i w czasie lądowania. Otóż trzeba zapinać pasy przede wszystkim po to, aby turbulencje nie spowodowały poważnego urazu. Znana jest historia jednego z klientów pewnej linii lotniczej, który nie zastosował się do instrukcji stewardess, nie zapiął pasów, uderzył się głową w sufit samolotu. Po chwili na pokładzie było bardzo dużo krwi. Uraz okazał się poważny.

Jeśli wydaje Ci się, że słuchanie stewardessy tłumaczącej, jak stosować maski tlenowe jest bez sensu, bo jeśli coś będzie nie tak, to i tak Ci się ta wiedza do niczego, popełniasz błąd. W wyjątkowej sytuacji może się zdarzyć nagły spadek ciśnienia. Generator tlenu, z którym połączone są maski pozwala na swobodne oddychanie przez kilkanaście minut, co jest wystarczającym czasem, aby piloci obniżyli pułap lotu, a ciśnienie wewnątrz samolotu wróciło do normy.

Niektóre osoby nie mają też zaufania do pilotów, którzy podczas lotu są odpowiedzialni za życie pasażerów. Warto wspomnieć, że piloci przechodzą szereg badań i testów, które kontrolują ich stan zdrowia. Poza tym wprowadzone zostały procedury, które zapobiegają temu, iż obaj piloci mogliby poczuć się źle w tym samym czasie. Nie mogą np. jeść tych samych potraw, aby uniknąć zatrucia.

Czy uderzenie pioruna jest zagrożeniem dla samolotu? Nie, ponieważ maszyna jest wyposażona w instalację odprowadzającą ładunki elektrostatyczne. Piorun nie jest w stanie zniszczyć kabiny. Zagrożeniem dla samolotu mogą być jednak ptaki. Można je porównać do wyskakującej nagle zwierzyny podczas jazdy samochodem. W celu wystraszenia ptaków m.in. hoduje się sokoły i stosuje materiały hukowe.

Podczas startu i lądowania maszyna ma wyłączone światła. Jest to działanie celowe. Chodzi o to, aby pasażerowie mieli dobry widok na otoczenie. Jeśli zobaczą coś niepokojącego szybko zawiadomią załogę. W przypadku zapalonych świateł, nic nie byłoby widać.
To samo tyczy się odsłoniętych okien. Start i lądowanie to najtrudniejsze manewry, a personel pokładowy może wówczas oceniać sytuację, która jest na zewnątrz, a w przypadku jakichkolwiek problemów powiadomić pilotów. Jeśli już o oknach mowa, to często zadawane przez pasażerów pytanie dotyczy faktu, czy okno mogłoby się rozbić. Nie ma takiej możliwości, ponieważ okna są dwuwarstwowe. Są też zbyt małe, żeby wyleciał przez nie człowiek.

Spostrzegawczy pasażerowie z pewnością wiedzą, że samolot ma światła nawigacyjne różnego koloru. Zielone światło znajduje się na prawym skrzydle samolotu, czerwone – na lewym. Światła kolorowe są światłami pozycyjnymi i w przypadku samochodu pozwalają określić jego pozycję. Natomiast w samolotach stosuje się oddzielne kolory na każdą stronę, aby z daleka było widać, w jakim kierunku porusza się maszyna. Ułatwia to innym pilotom określenie toru ruchu zbliżającego się samolotu i umożliwia wykonanie odpowiednich manewrów w celu uniknięcia kolizji.

Warto wspomnieć też o paliwie lotniczym. To nafta, ale bardzo dokładnie oczyszczona z parafiny. Dzięki temu zachowuje płynność w bardzo niskich temperaturach, tj. do – 55ºC na wysokości przelotowej, lub nie zamarza w samolotach parkujących zimą na lotniskach syberyjskich (-70ºC).

Zastanawiałeś się kiedykolwiek podczas lotu, dlaczego należy wyłączać telefony komórkowe lub ustawiać tzw. tryb samolotowy? Większość pasażerów myśli, że chodzi o fale emitowane przez telefony komórkowe, które mogłyby wpływać na nawigację. Nie zostało to nigdy udowodnione. Głównie chodzi o to, aby personel pokładowy i załoga miały kontakt z pasażerami. Słuchawki w uszach, gry mogłyby utrudnić przeprowadzenie ewakuacji.

A jeśli już o ewakuacji mowa, to jednym z jej rodzajów jest wodowanie. Podczas niej warto pamiętać, aby kamizelkę ratunkową napełnić powietrzem dopiero po wypłynięciu z samolotu. Inaczej pozostaniesz pod sufitem maszyny, która wciąż będzie napełniać się wodą.

Kiedy przeczytałeś ten artykuł, to pewnie z wrażenia masz ochotę napić się swojego ulubionego napoju. Jeśli kiedykolwiek będziesz zamawiał picie na pokładzie samolotu, to mamy dla Ciebie radę. Nie denerwuj się, kiedy będziesz musiał poczekać dłużej np. na Coca Colę. Na wysokości 10 tys. metrów nalanie jednego kubka zajmuje trzykrotnie więcej czasu. A wszystko ze względu na bardzo długie spienienie.

1 KOMENTARZ

  1. Nigdy nie leciałam samolotem. Po przeczytaniu artykułu zaczynam rozumieć rzeczy, które wcześniej wydawały się dziwne. Dziękuję.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj